Actie ontwikkeld. Gelanceerd in promotie. We wachten op het resultaat. Met hoop. En hij is. Niet degene die werd verwacht. Of het is het niet. Of veel negativiteit. En ze wilden iets beters! Wie is er schuldig? Marketeer! De baas scheldt hem uit! Verkopers scherpen hun tanden aan hem. De financiers geven de schuld. De accountants tuiten keurig hun lippen. Soms verdient het het echt. En soms tevergeefs! En we zullen deze zaak analyseren. De promotie kan geweldig zijn! De promotie is attent! Ja, alleen dezelfde verkoopspecialisten wisten het niet. Ergens halverwege ging informatie over de actie verloren. En als resultaat komt er een klant voor de actie, en de verkopers zeggen hem: “Om te weten – we weten het niet, om te horen – heb niet gehoord.” Voorbeeld: In bedrijf X gaf de marketingafdeling alle informatie over aanstaande promoties met toespraken voor buitendienstmedewerkers door aan de verkoopdirecteur. En hij … hij stuurde het niet verder. Ik had medelijden met de medewerkers, dus ze eisen te veel van hen, allerlei voorschriften en instructies. Het bedrijf is een wereldwijde schaal, de vereisten en instructies zijn hetzelfde … Of de deelnemers aan het proces van het bedienen en aantrekken van klanten begrijpen hun rol in dit proces niet. Voorbeeld: De marketeers van het bedrijf voor de installatie van ramen (of misschien deuren, meubelproductie, enz.) Hebben een promotie ontwikkeld. De meter ging naar de plaats – naar het appartement. Met vuile schoenen liep ik door het appartement, beantwoordde geen vragen en toen hem werd gevraagd naar de kwaliteit en garanties waarop de campagne was gebouwd, was hij volkomen onbeleefd. De potentiële klant belde de manager en klaagde. De meter, die naar het tapijt werd geroepen, antwoordde: “Het is mijn taak om te meten! Verkoop niet! Laat de marketeers praten, en de verkopers verkopen! ” En het gedijt niet alleen in kleine bedrijven, maar ook in grote (daar trouwens vaak met speciale ijver). En soms komt het voor dat alles draait om logistiek … Marketeers zijn geweldig, verkopers zijn azen, hun collega’s zijn slim. Ja, alleen pech – er is geen product. Of in een magazijn of in een winkel. Omdat de logistiek medewerker – verslapen, sloeg, vergat, niet dacht, miste, de verkeerde plaats innam, het niet eens was, enz. Of de koper – “probeerde”. Een aparte plaats in deze prachtige lijst kan worden ingenomen door boekhouding – wat marketeers noch verkopers leuk vinden. Ze vinden het trouwens gewoon niet leuk !! Voorbeeld: Bedrijf N – zakt in verkoop. Een crisis. Concurrenten zijn sterk. De marketeer dacht – dacht en vond een manier! Ja, alleen de hulp van een accountant is nodig – de gegevens zijn nodig. En de accountant zei: ‘Zeg me niet wat ik hier moet doen! Mijn baas is niet eens een decreet! Niet wat je bent! ” De actie had geen effect. De marketeer bleek de laatste te zijn. Omdat de baas veel waarde hecht aan een accountant, niet aan een bedrijf. En soms gaat het allemaal om een uiterst zorgzame advocaat die zo’n systeem heeft ontwikkeld voor het aannemen en ondertekenen van contracten waar zelfs de meest beruchte bureaucraten jaloers op kunnen zijn. Voelt een advocaat zich belangrijk? En hoe groter het bedrijf, hoe belangrijker! En de klant? Wachten op weken 3, 5, 10 van het contract? De vervanging van goals is duidelijk. En de laatste is een marketeer … Is dit de schuld van de marketeer? Natuurlijk niet! En het lijkt erop dat iedereen, wanneer ze zoiets lezen of ernaar luisteren, dit begrijpt, instemmend knikt. Ze zeggen zelfs: “We weten het al heel lang!” Maar als het erop aankomt, vliegen tomaten, komkommers, eieren en alles wat in het bedrijf blijft en nog kan vliegen, de tuin van de marketingspecialist in. Maar wat zijn de redenen? U kunt eerlijk antwoorden, maar u kunt – niet echt! Niet echt – degenen over wie ik hier schreef, zijn de schuldige. En eerlijk gezegd (voor degenen die tot het einde hebben gelezen) – het hoofd van het bedrijf. Hij was het die de verkeerde prioriteiten stelde, de waarden in de organisatie plaatste. In dergelijke bedrijven kan in de regel een ‘grijze eminentie’ duidelijk of heimelijk bloeien, soms samen met een ‘zondebok’, een strijd om invloed en feitelijke macht en zelfbevestiging, een lage klantgerichtheid met een hoge focus op thee, koffie, rook, enzovoort. Dit is eigenlijk het antwoord op de vraag: “Wat te doen?” De opdrachtgever is voor elk van de medewerkers de hoofdpersoon in het bedrijf! De opdrachtgever betaalt salarissen aan medewerkers, inclusief de directeur zelf. En allereerst moet de regisseur zelf zich hieraan gaan houden. Hoe zit het met marketing? Absoluut, het zal beter zijn! Dit is overigens marketing!
|
https://webdevelopmentapp.com/nl/online-marketing.html |
Goed artikel? Deel hem dan op:
Gerelateerde berichten:
- De trends op het gebied van jaloezieën voor 2019 Zonwering heeft een steeds meer promintente rol gekregen binnen de Nederlandse interieurs. Jaloezieën, luxaflex, gordijnen en lamellen: het aantal keuzemogelijkheden is de laatste jaren fors...
- Word lid van het Melis Logistics Team en maak het verschil! Ben je op zoek naar een geweldige baan in de logistieke sector? Kijk dan niet verder dan Melis Logistics! Wij zijn een betrouwbaar en flexibel...
- Verras je collega met een boeket bloemen op de werkvloer We hebben allemaal wel eens een collega gehad die ons door moeilijke tijden heen heeft geholpen, ons heeft gesteund toen we dat nodig hadden of...
- Geef je keuken een nieuwe look Een keukenrenovatie is een opwindend project dat je de kans biedt om de hart van je huis te transformeren. Of je nu een complete make-over...
- Een nieuwe look voor je keuken Je keuken is vaak het hart van je huis, waar maaltijden worden bereid en herinneringen worden gemaakt. Het is begrijpelijk dat je af en toe...
- De Evolutie van de Zwemshort Van Functioneel tot Fashion Statement De Geschiedenis van de Zwemshort Zwemkleding heeft door de jaren heen een enorme transformatie ondergaan. Waar het ooit begon als een puur functioneel kledingstuk om...